Jaki akumulator wybrać?

Zbliżający się sezon zimowy to dobry moment na zweryfikowanie stanu akumulatora w swoim pojeździe. Nie każdy zdaje sobie sprawę z tego jak ważne jest dopasowanie odpowiedniego ogniwa do środka transportu. To jaki akumulator kupić jest jedną z kluczowych kwestii – inne ogniwo będzie nam potrzebna do motocykla, inne do ciągnika rolniczego, a jeszcze inne do samochodu. Poniższy poradnik pomoże kierowcom odpowiedzieć na pytania takie jak: jakiej firmy akumulator kupić oraz, gdzie kupie akumulator. 

Jaki akumulator do diesla a jaki do benzyny?

Podstawowym zagadnieniem w przypadku doboru odpowiedniego akumulatora jest rodzaj jednostki napędowej. Najpopularniejsze na naszych drogach to oczywiście:

  • silniki benzynowe,
  • silniki diesla.

Różnica między nimi jest oczywiście bardzo wyraźna. Na tyle, że nawet motoryzacyjny laik nie będzie miał problemu z rozróżnieniem. Większość zapytanych osób odpowie, że diesel mniej pali i wydaje charakterystyczny dźwięk, który kojarzyć może się z klekotaniem. Jest to oczywiście pewien stereotyp, gdyż nowoczesne jednostki pracują w sposób niemal tak samo aksamitny, jak ich benzynowe odpowiedniki. Żeby być precyzyjnym, warto jednak dokładnie wyjaśnić na czym polega zasadnicza różnica między akumulatorem do diesla a benzyny.

Jaki akumulator do diesla a jaki akumulator do benzyny?
Jaki akumulator do diesla a jaki akumulator do benzyny?

Rola akumulatora w silniku spalinowym

Tak więc – do rozruchu silnika benzynowego potrzebne jest dostarczenie iskry do cylindra, co pozwala na ruch tłoka, kiedy ten spręży mieszankę. Mówiąc o mieszance, chodzi o połączenie w odpowiednich proporcjach paliwa oraz powietrza, które podlega różnym procesom – spalaniu, sprężaniu i rozprężaniu, co w efekcie tworzy energię kinetyczną, która z kolei stanowi źródło napędu silnika. Wracając jednak do samego silnika – wspomniana iskra pochodzi ze świec, czyli aparatu zapłonowego i cewki, które pobierają prąd z akumulatora samochodowego.

Z kolei sekwencja zapłonów powoduje ruch tłoków i tworzy wspomnianą przed momentem energię kinetyczną. Ta z kolei przekazywana jest na wał korbowy i dalej do skrzyni biegów. Powstający w ten sposób moment obrotowy, napędza pozostałe układy oraz zespoły, min. koła. Tak oto, w szybki i nieszczególnie skomplikowany sposób, motor benzynowy zostaje uruchomiony i z jego pomocą pojazd jest gotowy do jazdy. 

Funkcja akumulatora do diesla w silniku wysokoprężnym

Inaczej ma się sprawa w przypadku silników wysokoprężnych, czyli popularnych diesli. W tym przypadku mamy do czynienia z zapłonem samoczynnym, na który wpływ ma wysokie ciśnienie. Sprężone powietrze uzyskuje bardzo wysoką temperaturę i w kontakcie z mieszanką zapala się. Potrzebna jest do tego jednak sprawna praca nie tylko samego silnika, ale i jego osprzętu, przede wszystkim niezawodnego szeregu układów podciśnień oraz świec żarowych, które odpowiedzialne są za podgrzewanie komory cylindra.

Świece żarowe pobierają prąd z samochodowego akumulatora do diesla, który powinien mieć jeszcze zapas energii na zakręcenie rozrusznikiem. Silnik diesla jest sprawniejszy niż benzynowy, osiąga wyższą wydajność przy niższych obrotach, dzięki czemu niższe jest zużycie paliwa. Należy jednak mieć na uwadze, że sama konstrukcja, jest znacznie bardziej skomplikowana, wymaga poprawnej pracy większej ilości podzespołów, co finalnie może zwiększać koszty eksploatacji.

Tak czy inaczej, znając już różnice w działaniu obydwu rodzajów najpopularniejszych rodzajów silników, może nam się nasunąć kluczowa kwestia jeśli chodzi o dobór akumulatora. Specyficzny sposób rozruchu w przypadku jednostek wysokoprężnych (a przede wszystkim użycie świec żarowych) wymaga nieco innego rodzaju ogniwa niż w przypadku „benzyniaków”. Akumulator samochodowy do diesla musi mieć większą pojemność i dostarczać prąd o wysokim natężeniu (nawet 700A). 

Jaki akumulator do diesla wybrać?
Jaki akumulator do diesla wybrać?

Jednostką w jakiej wyrażona jest zdolność do przechowywania ładunków elektrycznych wewnątrz baterii są amperogodziny (Ah). W przypadku jednostek diesla, warto zwrócić uwagę na ogniwa 70-77 Ah o mocy ok. 700 A. Często spotykanym rozwiązaniem jest właśnie akumulator 74 Ah. Jeśli chodzi o akumulator do samochodu benzynowego to do mniejszej jednostki o pojemności 1.1 – 1.3 l wystarczy akumulator 45 Ah o prądzie rozruchowym 400-500 A.

Oczywiście, większe silniki potrzebować będą większych baterii, ale warto mieć na uwadze, by nie przesadzać. Zaleca się stosowanie ogniw takich jak zalecają producenci danych pojazdów, lub maksymalnie 10-15% większych. Dodatkowo, za duży akumulator może być niedoładowany, co też będzie skracało jego żywotność. Warto zaznaczyć, że za duża pojemność akumulatora, może powodować rozładowywanie ogniwa na biegu jałowym (niskich obrotach).

Co to jest i jak działa akumulator bezobsługowy?

Nazywany nierzadko „ogniwem nowej generacji” akumulator bezobsługowy SLA (Sealed Lead Acid czyli szczelny akumulator ołowiowo-kwasowy) ma zaskakująco dużo wspólnego ze standardowymi akumulatorem samochodowym. Jedną z podstawowych różnic jest brak konieczności uzupełniania wody destylowanej. Stosuje się tu bowiem metodę wapniową lub wapniowo-srebrową. Zmniejsza to w sposób znaczny odparowywanie elektrolitu, dzięki czemu płytki akumulatora są stale zalane. 

Przyjmuje się, że akumulator bezobsługowy nie wymaga uzupełniania elektrolitu przez okres ok. 5 lat. Jako, że w naszych warunkach klimatycznych żywotność baterii to zwykle 3-4 lata, można uznać, że w trakcie trwania cyklu użytkowania jednostki bezobsługowej, uzupełnianie poziomu kwasu (czyli właśnie elektrolitu) nie jest wymagane. 

Ważną cechą jest gotowość do pracy w różnym położeniu i pochyleniu, co sprawia, że mogą być stosowane jako akumulatory motocyklowe. Warto natomiast pamiętać, że do ładowania tego typu ogniw należy używać specjalnie do tego przeznaczonych ładowarek, która zapewnią kontrolę stanu naładowania i stosownie regulują napięcie, min. poprzez stosowanie przerw, które ograniczą nadmierny wzrost ciśnienia gazów wewnątrz baterii.

Co to jest i jak działa akumulator bezobsługowy?
Co to jest i jak działa akumulator bezobsługowy?

Jest to niezwykle ważny punkt, gdyż ładowanie za pomocą standardowej ładowarki transformatorowej mogłoby doprowadzić do nadmiernego wzrostu ciśnienia wewnątrz akumulatora i doprowadzić do jego uszkodzenia, a nawet całkowitego zniszczenia. Z tego samego powodu warto zadbać o odpowiednio dobrane parametry akumulatora do pojazdu, w którym będzie stosowany.

Samochodowe akumulatory bezobsługowe mają zatem sporo zalet:

  • mogą działać w dowolnej pozycji,
  • nie wydzielają gazów (w normalnej eksploatacji),
  • szczelna obudowa zapewnia bezpieczeństwo i niską szkodliwość dla otoczenia,
  • konserwacja elektrolitu i uzupełnianie wody nie jest konieczne,
  • niższa oporność wewnętrzna,
  • mniejsze rozmiary.

Jakiej firmy akumulator wybrać?

Na polskim rynku występuje wiele marek lokalnych i zagranicznych, które produkują dobre akumulatory. Poniżej znajduje się lista firm oraz marek akumulatorów

Akumulatory Bosch

Jeden z największych graczy na naszym rynku. Akumulatory tego producenta cieszą się dużą popularnością, a ich produkty zwykle zajmują wysokie miejsca we wszelkiego rodzaju rankingach jakość-cena.

Akumulatory Varta

Kolejna na liście marka z niemieckim rodowodem. Ich produkty są nieco mniej znane niż Boscha, ale również mają swój (bardzo duży) udział w rynku. Nie są to najtańsze akumulatory, ale zdecydowanie jedne z najlepszych.

Akumulatory Centra

Centra to marka akumulatorów produkowanych przez poznański zakład koncernu Exide Technologies. Najbardziej znanym produktem tej marki są dobre akumulatory do aut osobowych – Centra Futura. Warto jednak pamiętać, że oferowane są u nich również akumulatory do ciężarówek i motocykli.

Akumulatory Exide 

Exide to amerykańska firma zajmująca się produkcją akumulatorów kwasowo-ołowiowych. Ich produkty cieszą się dużym uznaniem konsumentów. Przeznaczone są zwłaszcza do aut osobowych o dużych silnikach i bogatym wyposażeniu, co wiąże się z dużym zapotrzebowaniem na energię.

Akumulatory Yuasa

Japoński koncern Yuasa jest jednym z największych producentów akumulatorów motocyklowych. W ich ofercie znajdziemy jednak także ogniwa przeznaczone do innych rodzajów pojazdów. 

Akumulatory Jenox

Jenox to polska marka, która w 2013 roku została przejęta przez inną lokalną firmę – ZAP Sznajder Batterien SA. Marka jednak istnieje nadal i wciąż produkuje tanie akumulatory, cieszące się dobrą opinią użytkowników. 

Akumulatory Topla

Topla to marka coraz popularniejszych, słoweńskich akumulatorów. Szczególnym uznaniem cieszą się min. na polskim rynku. Stosowane są w każdym rodzaju pojazdów.

Akumulatory Tuborg

Polskie akumulatory Tuborg to jedna z marek producenta Autopart założonego w 1982 roku w Mielcu. Obecnie marka Tuborg to jedna z najbardziej znanych krajowych marek baterii samochodowych. Mielecki producent rocznie wytwarza ok. 2,5 miliona takich jednostek i sprzedaje je w 50 państwach świata. 

Akumulatory Akba

Przedsiębiorstwo Akba to kolejny z krajowych producentów, którzy na rynku utrzymują się od wielu, wielu lat. Producent oferuje szeroki zakres produktów przeznaczonych do pojazdów wszelkiego typu. 

Akumulatory Fiamm

Włoska firma skupia się na produkcji baterii samochodowych i przemysłowych z technologią kwasowo-ołowiową. Dzięki dostępowi do najnowocześniejszych technologii grupy EnerSys, jakość ich produktów nie ustępuje w niczym bardziej znanym producentom.

Akumulatory Grom

Być może najtańsze akumulatory, a z pewnością jedne z tańszych, a mimo to zaliczane do klasy premium, dlaczego? Ich zaletą są wysokie parametry rozruchowe. To sprawia, że dobrze nadają się do aut z bogatym wyposażeniem, np. świetnie sprawdzają się jako akumulatory do Start Stop, czyli systemu powszechnie stosowanego w samochodach osobowych.

Akumulatory Voltmaster

Seria Voltmaster to marka akumulatorów produkowanych przez poznańską firmę Centra, która wchodzi w skład koncernu Exide. Ich główną zaletą jest stosunek ceny do jakości, co gwarantuje zakup dobrego akumulatora w przyzwoitej cenie.

Akumulatory Odyssey

Odyssey to marka akumulatorów produkowanych przez amerykańskiego producenta EnerSysy Energy Products. Jest to firma, która szczególnie specjalizuje się w produkcji baterii głębokiego rozładowania. Omawiana marka dzieli się na dwie linie produktów – Odyssey Extreme Series oraz Odyssey Performance Series. 

Akumulatory Dynamic

Kolejna marka akumulatorów, którą można zaliczyć do tych z niższej półki cenowej. Na szczęście, niska cena nie oznacza braków jakościowych i ogniwa Dynamic również cieszą się popularnością oraz uznaniem klientów.

Akumulatory Cartechnic

Niemieckie akumulatory Cartechnic to sprawdzone i cieszące się dobrymi opiniami ogniwa. Polscy odbiorcy szczególnie doceniają przyzwoite ceny oraz wysoką jakość, co pozwala na bezproblemową eksploatację, zwłaszcza w miesiącach zimowych.

Jaki akumulator wybrać? Jaki akumulator kupić?
Jaki akumulator wybrać? Jaki akumulator kupić?

Jaki akumulator kupić?

Znając już szereg popularnych marek oraz producentów, warto zastanowić się jaki wybrać nowy akumulator do naszego pojazdu. Poniżej znajduje się lista popularnych modeli oraz polecane rodzaje urządzeń. 

Jaki akumulator do skutera?

Najlepszym wyjściem będzie akumulator kwasowo-ołowiowy z płynnym elektrolitem. Użytkownikom którym zależy na ograniczeniu masy pojazdu, polecić można ogniwo litowo-jonowe. Na pytanie czy lepszy będzie akumulator kwasowy, czy żelowy, odpowiedź brzmi: kwasowy. Urządzenie narażone jest na potencjalne spadki napięć, a te lepiej zniesie właśnie wersja kwasowa. 

Jaki akumulator do C360?

Rozruszniki w Ursusach C360 potrzebują dużego ładunku prądu, dobrze zatem rozejrzeć się za dwoma akumulatorami 6V 165 Ah. Można również zastanowić się nad jednym, mocniejszym ogniwem – 12V 125 Ah. 

Jaki akumulator do C330?

Podobnie jak w przypadku C360, mamy tu do czynienia z prądożernym rozrusznikiem. Przy rozruszniku starego typu (R11 lub R7) lepiej będzie wybrać 2 akumulatory 6V 165 Ah. Przy nowym rozruszniku, możemy pokusić się o zastanowienie czy lepsze będą 2x 6V 165 Ah czy jeden 12 Ah 125 Ah. 

Jaki akumulator do kampera?

W przypadku tego typu pojazdów, szczególnie polecane są akumulatory żelowe. Są to te same baterie z elektrolitem ciekłym, ale zawierające dodatkową krzemionkę, która zmienia stan skupienia kwasu w żel. Taka bateria jest bardziej odporna na głębokie rozładowania oraz posiada nawet 400 cykli pełnego, 100% rozładowania. Do niewielkiego kampera bez lodówki wystarczy akumulator 55 Ah, jeśli jednak poruszamy się pojazdem, który ma to urządzenie na wyposażeniu, wówczas lepszym wyborem będzie akumulator 100 Ah, lub nawet 120 Ah. Warto wspomnieć, że w tym przypadku mówimy o tzw. akumulatorze użytkowym, z którego korzystamy używając części „sypialnej” pojazdu. Dobór akumulatora do jazdy to odrębna sprawa i zależy od samego typu samochodu. 

Jaki akumulator do diesla 1.9 TDI 110 KM?

Jedna z najpopularniejszych jednostek w autach osobowych. Popularny silnik diesla stosowany był przez wiele lat we wszystkich auta koncernu VAG – od VW Golfów IV, poprzez Passaty B5, na Octaviach I generacji, Seatach Toledo I i II, Cordobach i wielu innych kończąc. Do takich silników zalecane są pojemne akumulatory 70 Ah i 340 A lub akumulatory 80 Ah i 380 A. Przyczyna jest prosta i była omawiana wyżej – silnik diesla potrzebuje pojemniejszego akumulatora i większego prądu rozruchowego.

Jaki akumulator do diesla 2.0 TDI?

Kolejna bardzo popularna jednostka wysokoprężna koncernu VAG. Wprowadzona na początku XXI wieku, początkowo nie cieszyła się dużą popularnością, ale z biegiem lat stała się niezwykle powszechna i wyparła poniekąd poprzednika o pojemności 1.9 litra. W tym przypadku pojemność powinna wynosić minimum akumulatora 72 Ah, a najlepiej ok. 77 Ah – 80 Ah. Przyczyna jak powyżej – silnik diesla ma wyższe zapotrzebowanie na prąd niż benzynowy. 

Jaki akumulator do przyczepy kempingowej?

Podobnie jak w przypadku kampera – przyczepa kempingowa potrzebuje dużego i mocnego akumulatora, najlepiej żelowego. Wszystko dlatego, że jest on bardziej odporny na ewentualne głębokie rozładowania.

Jaki akumulator do motocykla?

Motocykle są znacznie lżejsze niż auta, więc muszą być wyposażone w mniejsze jednostki. Najlepiej o pojemności ok. 10-16 Ah. 

Jaki akumulator do quada 125 cm3?

W takim wypadku optymalną jednostką będzie 12V 6 Ah. Dobrze sprawdzić powinny się także 12V 5 Ah lub 9 Ah. 

Jaki akumulator do quada 250 cm3?

Jeśli posiadamy tego typu pojazd z motorem o pojemności 250 cc, warto zwrócić swoją uwagę ku akumulatorom 12V 9 Ah lub 12V 12 Ah. 

Jaki akumulator do Golfa 4 1.6 benzyna?

Golf 4 to auto, które wciąż często widujemy na polskich ulicach. Wszystko za sprawą solidnego wykonania i żywotnych silników. Jaką jednostką zatem zastąpić stary i zużyty akumulator? Najlepiej akumulatorem 60 Ah 540 A lub w tych okolicach. 

Jaki akumulator do motocykla 125 cm3?

W przypadku popularny „sto dwudziestek piątek” dobrym rozwiązaniem będzie niewielka jednostka 12V 5,5 Ah. W ten sposób unikamy dużego obciążenia, a posiadane przez baterię parametry w zupełności wystarczą do codziennej jazdy. 

Jaki akumulator do Fiata 126p?

Popularny „Mały Fiat” to wóz, który zmotoryzował Polskę. Aktualnie jest obiektem pożądania wszelkiej maści kolekcjonerów, ale ich ceny poszybowały mocno do góry i trudno o sensowny egzemplarz w rozsądnych pieniądzach. Odbudowując takie auto, warto dobrać odpowiedni akumulator, a takim będzie ogniwo o pojemności 45 Ah. Oryginalnie montowane były 34 Ah, ale takich już się nie produkuje, więc musimy posiłkować się zamiennikiem. Ważne, żeby zmieścił się w miejscu starego akumulatora. 

Jaki akumulator do VW Polo 1.2 benzyna?

Silniki 1.2 marki VAG cieszą się dobrymi opiniami i są polecane przez użytkowników. Jeśli chodzi o stosowane w nich akumulatory – wystarczy taki o pojemności 41-45 Ah 540A. Są to proste i niewielkie jednostki benzynowe, więc duża pojemność i duży prąd rozruchowy nie są koniecznością.

Jaki akumulator do VW Polo 1.4 benzyna?

Podobnie jak w przypadku motoru 1.2, także 1.4 nie potrzebuje dużej jednostki. Oba silniki są podobne konstrukcyjne i stosunkowo proste, więc także i tutaj wystarczy akumulator 41 lub 45 Ah oraz prądzie rozruchowym 540 A.

Jak rozpoznać akumulator żelowy?
Jak rozpoznać akumulator żelowy?

Jak rozpoznać akumulator żelowy?

Standardowe akumulatory kwasowo-ołowiowe zawierają elektrolit, czyli 40% roztwór wodny kwasu siarkowego. Akumulatory żelowe w zasadzie pod tym względem niczym się nie różnią. Różnica polega na tym, że pod wpływem dodanej krzemionki (dwutlenek krzemu), jego postać zmienia się z płynnej w żelową. Sama budowa i konstrukcja są bardzo podobne i nie będąc specjalistą, na pierwszy rzut oka nie zauważymy różnic. 

Podstawowa to napis Valve Regulated Lead Acid Battery, co oznacza, że mamy do czynienia z bezobsługowym akumulatorem wyposażonym w jednokierunkowe zawory ciśnienia, które mają chronić przed wydostawaniem się elektrolitu na zewnątrz. Dodatkowo, zauważyć można napis GEL lub literkę G w kodzie albo nazwie baterii

FAQ – Jaki akumulator wybrać?

1. Czy nowy akumulator trzeba ładować?

Przed montażem, warto sprawdzić czy bateria jest naładowana. Nowy akumulator jest zwykle naładowany w ok. 80% zatem zalecane jest jego doładowanie. Uwaga – nigdy nie przeprowadzajmy szybkiego ładowania. Możemy w ten sposób nie tylko skrócić żywotność jednostki, ale i poważnie ją uszkodzić.

2. Jak sprawdzić rok produkcji akumulatora?

Data produkcji musi być umieszczona na jego obudowie. Jest to wymóg prawny. Producenci w tym celu wytłaczają na górnej pokrywie ogniwa jego numer, w którym pod pozycją 4, 5 i 6. Pozycja numer 4 to rok, np. 1 – 2021 lub 2 – 2022 5 i 6 to z kolei numer miesiąca. Zatem mają w numerze kod 208 możemy mówić o nowym akumulatorze wyprodukowanym w sierpniu 2022.

3. Jak jechać żeby naładować akumulator?

Standardowo powinno się przejeżdżać ok. 15-20 km, najlepiej po autostradzie lub drodze szybkiego ruchu, by alternator miał szanse pracować w optymalnych warunkach i wystarczająco naładował baterię.

4. Ile kosztuje akumulator do samochodu?

Wszystko zależy od jednostki. Standardowy akumulator to 150-300 zł, akumulatory bezobsługowe to cena ok. 250-600 zł, a baterie AGM wahają się od 450 do 800 zł. 

5. Jaka jest gwarancja na akumulator?

Zwykle producenci dają 24 miesiące, ale są tacy, którzy oferują nawet 36 miesięcy. W przypadku aut użytkowych, mówimy o 24, 18 lub 12 miesiącach. 

Dodaj opinie

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *