Ładowanie czy wymiana akumulatora w samochodzie?

Posiadanie własnego samochodu jest z pewnością dużym udogodnieniem. Warto jednak pamiętać o tym, że nasze cztery kółka to nie tylko i wyłącznie sama przyjemność z jazdy. Przez cały okres eksploatacji pojazdu często borykamy się też z wieloma trudnościami. Aby jak najbardziej zminimalizować ryzyko awarii powinniśmy wiedzieć, jak prawidłowo dbać o auto, a w szczególności kiedy wymieniać części. Niemniej jednak, nawet pomimo szczerych chęci, nie zawsze jesteśmy w stanie uniknąć kłopotów.

Wszystkie podzespoły charakteryzują się postępującym stopniem zużycia, w związku z czym w pewnym momencie ich okres żywotności dobiegnie końca. Naturalne jest, że będą wówczas wymagały naprawy albo wymiany. Co ważne, możemy wyróżnić elementy, o które jesteśmy w stanie zadbać sami. Mowa m.in. o akumulatorze, który spełnia w naszym aucie wiele istotnych funkcji.

Śmiało można powiedzieć, że dostateczna wiedza na jego temat pozwoli nam oszczędzić nie tylko czas, ale też pieniądze. Zatem kiedy wymienić akumulator? Co powoduje nagłe rozładowanie akumulatora? Jak sprawdzić akumulator? Co trzeba wiedzieć zanim podłączysz prostownik do akumulatora? Jak sprawdzić, czy akumulator jest do wymiany? Zapraszamy do lektury.

Co warto wiedzieć przed wymianą akumulatora w samochodzie?

Akumulator zapewnia niezbędną energię elektryczną potrzebną do uruchomienia silnika oraz zasila różnorodne podzespoły. Aby spełniał swoje funkcje, musi posiadać odpowiednie parametry współgrające z modelem naszego samochodu. W związku z tym warto wiedzieć, jak prawidłowo dobrać akumulator do naszego samochodu. Jest to niezwykle proste zadanie, niemniej jednak wymaga pewnych, dodatkowych informacji. Przede wszystkim należy znać zalecane napięcie akumulatora oraz prawidłowe ładowanie akumulatora przez alternator.

Dodatkowo, dobrze być przygotowanym na wszelkie ewentualności. Ostatnią rzeczą, jakiej pragniemy, jest utknięcie z rozładowanym akumulatorem w niepożądanym miejscu. W związku z tym warto wiedzieć, jak ładować akumulator. Co więcej, jeśli okaże się, że podzespół wymaga wymiany, wówczas przyda nam się wiedza dotycząca wymiany akumulatora. W tym przypadku istotne jest również to, aby wiedzieć, że zużyty akumulator powinniśmy oddać do Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych, sklepu w którym kupujemy nowy produkt, czy też warsztatu.

Problem z rozładowanym akumulatorem – objawy, diagnoza, naprawa
Problem z rozładowanym akumulatorem – objawy, diagnoza, naprawa

Problem z rozładowanym akumulatorem – objawy, diagnoza, naprawa

Jednym z najpopularniejszych produktów na rynku jest akumulator kwasowo-ołowiowy, pracujący w tzw. trybie buforowym i wytrzymujący przeciętnie od 3 do 5 lat. Warto zwrócić uwagę na to, że wspomniany okres żywotności nie jest regułą, bowiem data przydatności może ulec skróceniu lub wydłużeniu ze względu na nasze nawyki jazdy, czy narażenie na ekstremalne warunki. Alternatywą dla wspomnianego rozwiązania jest jego młodszy brat – akumulator żelowy.

W stosunku do swojego poprzednika posiada wiele zalet. Przede wszystkim należy wspomnieć o wydłużonej żywotności, która może wynieść nawet 12 lat. Dodatkowo, możemy spotkać się z pojęciem, jakim jest regeneracja akumulatora żelowego. To właśnie te cechy sprawiają, że zyskuje on popularność.

Wiadomo jednak, że nasz akumulator nie będzie sprawny w nieskończoność. Co w momencie, gdy rano próbujemy odpalić nasze auto i nagle okazuje się, że nic z tego nie będzie. Czy to oznacza, że nasz akumulator wymaga wymiany? Nie zawsze. Za taką sytuację równie dobrze może odpowiadać jego rozładowanie. W związku z tym skupmy się na powodach, dlaczego tak się dzieje i w jaki sposób powinniśmy prawidłowo zdiagnozować usterkę.

Objawy słabego akumulatora

Przede wszystkim należy zauważyć, że niski poziom naładowania akumulatora lub zbliżający się koniec żywotności może dawać wcześniej objawy. Warto dmuchać na zimne i zwrócić na nie uwagę, zanim okaże się, że jest za późno. Do najpopularniejszych symptomów możemy zaliczyć:

  • wydłużony czas rozruchu silnika, który objawia się po prostu tzw. zbyt długim kręceniem;
  • świecącą się lampkę check engine na desce rozdzielczej, która informuje nas, że moc akumulatora jest zbyt słaba;
  • zbyt niski poziom kwasu w akumulatorze;
  • pęczniejącą obudowę akumulatora, która wskazuje najczęściej na konieczność wymiany podzespołu;
  • nieprzyjemny, ostry zapach zgniłego jajka, za który odpowiada siarka.

Wiele z powyższych czynników przynosi ze sobą myśl o zbliżających się wydatkach związanych z nowym akumulatorem. Niemniej jednak, prawidłowa diagnoza powinna zawierać dodatkowe czynności. Na początku można przeprowadzić krótki test akumulatora. Warto zaopatrzyć się w multimetr i zmierzyć konkretne wartości. Prawidłowe napięcie w spoczynku zawiera się w przedziale 12,4 – 12,8V. Jeśli nasze wartości są zbliżone, wówczas warto poszukać problemu gdzie indziej.

Warto również zwrócić uwagę na pojęcie, jakim jest rezystancja wewnętrzna akumulatora, która odpowiada m.in. za pojemność baterii, stopień naładowania czy stężenie elektrolitu. Rezystancja akumulatora rozładowanego jest większa niż ładowanego, z tego względu głębokie rozładowanie często powoduje, że nie ma możliwości regeneracji i potrzebna jest wymiana akumulatora.

Objawy słabego akumulatora
Objawy słabego akumulatora

Poziom elektrolitu w akumulatorze

Wspomnieliśmy również o tym, że kłopoty z akumulatorem mogą wynikać ze względu na zbyt niski poziom kwasu. W takich przypadkach warto zaopatrzyć się w elektrolit do akumulatora i uzupełnić braki. Co ważne, należy pamiętać, aby wybrać dedykowany, bezpieczny produkt. Wszelkie próby stosowania zastępstw mogą skończyć się tragicznie nie tylko dla akumulatora, ale też naszego życia czy zdrowia. Często polecana jest woda do akumulatorów. Mowa oczywiście o produkcie destylowanym lub dejonizowanym, który możemy zastosować po uprzednim zapoznaniu się z instrukcją. Zwykle to właśnie niski poziom wody sprawia, że gęstość elektrolitu jest nieprawidłowa i ten traci sprawność.

Nagłe rozładowanie akumulatora

Ciekawym zjawiskiem, o którym do tej pory nie wspominano, jest również nagłe rozładowanie akumulatora. Za taki stan rzeczy może odpowiadać wiele czynników. Najczęściej jednak dzieje się tak przez naszą nieuwagę spowodowaną np. pozostawieniem włączonych świateł przy wyłączonym silniku. W momencie, gdy wykluczymy taki wariant, wówczas należy szukać problemu nieco głębiej. Winny może być uszkodzony alternator, bądź regulator napięcia. W takich sytuacjach spotkamy się najczęściej z sytuacją, jaką jest brak ładowania akumulatora. 

Słaby akumulator a praca silnika

Wiele osób może zastanawiać się też nad tym, czy słaby akumulator ma wpływ na pracę silnika. Otóż należy stwierdzić, że rozładowujący się akumulator może przyczynić się do dłuższego rozruchu naszego samochodu, natomiast nie powinien mieć istotnego wpływu na jego dalszą pracę, mocno rozładowany akumulator, może jednak pogorszyć osiągi auta, gdyż alternator bardziej obciąża silnik. Słaby akumulator może wpływać na pracę innego osprzętu, np. przygasające wraz ze spadkiem obrotów światła mijania. Jeśli zauważyliśmy, że nasza akumulator może wymagać w najbliższym czasie ładowania wówczas warto, abyśmy zaopatrzyli się w kable do akumulatora. Pozwolą one w ekstremalnych sytuacjach na podładowanie akumulatora od innych kierowców.

Pomiar napięć akumulatora
Pomiar napięć akumulatora

Pomiar napięć akumulatora

Jak już wcześniej wspomnieliśmy, jednym z objawów uszkodzonego akumulatora może być nieprawidłowe napięcie. Aby wyeliminować ten problem, warto zmierzyć określone parametry. Jedna z metod wymaga od nas użycia woltomierza, który pokaże różnicę potencjałów elektrycznych między dwoma punktami w obwodzie elektrycznym. Najbardziej polecane jest wybranie woltomierza cyfrowego, ponieważ jest on stosunkowo łatwy w użyciu.

Przystępując do działania, należy pamiętać o tym, że najlepiej będzie wykonać pomiary co najmniej dwanaście godzin po wyłączeniu pojazdu. Dzięki temu dajemy szansę na to, aby każdy ładunek powierzchniowy miał szansę na rozproszenie się. Co prawda takie działanie nie jest niezbędne, ale z pewnością przyczynia się do wzrostu dokładności.

Co trzeba wiedzieć przed pomiarem napięcia akumulatora?

Sam proces pomiarów rozpoczynamy od upewnienia się, że nasz pojazd jest wyłączony. Następnie należy wymontować pokrywę bieguna dodatniego oraz dodatkowo sprawdzić zacisk akumulatora pod kątem korozji. W razie potrzeby można go w łatwy sposób oczyścić. Kolejnym krokiem jest podłączenie dodatniego przewodu woltomierza do dodatniego przewodu akumulatora. Takie samo postępowanie należy wykonać w odniesieniu do „minusów”.

Teraz pozostaje tylko sprawdzić odczyty. W przypadku w pełni naładowanego akumulatora nasz woltomierz zazwyczaj wyświetli wartości w przedziale 12,6 do 12,8 woltów. W momencie, gdy woltomierz wskazuje napięcie poniżej 12,4V wówczas jest to dla nas cenna informacja, że powinniśmy naładować akumulator jeszcze przed wymianą.

Napięcie akumulatora w spoczynku

Prawidłowy poziom napięcia akumulatora w stanie spoczynku waha się w granicach od 12,4 do 12,8 V. Im wartości są bliższe dolnej granicy, tym większe ryzyko, że w nieodległym czasie możemy mieć problemy z rozruchem silnika. Wspomniane parametry warto sprawdzać np. po dłuższym postoju samochodu na parkingu. Pomimo tego, że nie korzystamy z akumulatora, to tak na prawdę może on ulec rozładowaniu. Dzieje się tak m.in. ze względu na pobór prądu np. przez alarm. Jeżeli napięcie spadnie do poziomi 9V z pewnością nie pozwoli to na uruchomienie samochodu i może oznaczać konieczną wymianę akumulatora. Zanim jednak kupimy nowy akumulator, warto podjąć próbę z prostownikiem.

Napięcie akumulatora podczas rozruchu

Pomiar napięcia możemy również wykonać podczas pracy naszego silnika oraz rozruchu. W pierwszym przypadku prawidłowe wartości będą zawierały się w granicach 13,6 do 15V. Z kolei napięcie przy włączonym zapłonie nie powinno być niższe niż 12,5V. 

Ładowanie akumulatora - jak naładować akumulator samochodowy
Ładowanie akumulatora – jak naładować akumulator samochodowy?

Ładowanie akumulatora

Prędzej czy później większość kierowców spotyka się z nieuniknionym problemem, jakim jest rozładowany akumulator. Nie trzeba być ekspertem w dziedzinie mechaniki samochodowej, aby wiedzieć, że bez sprawnego akumulatora samochód w ogóle nie ruszy. Problem rozładowanego akumulatora możemy jednak spróbować wyeliminować na własną rękę doładowaniem zanim dokonamy wymiany akumulatora na nowy.

Ładowanie akumulatora prostownikiem

W przypadku, gdy decydujemy się na samodzielne ładowanie naszego akumulatora warto, abyśmy byli zaopatrzeni w odpowiedni sprzęt. Warto wiedzieć, że nasz wybór powinien być uzależniony od rodzaju baterii. W przypadku, gdy posiadamy akumulator charakteryzujący się chłonną matą z włókna szklanego, w której zaabsorbowany jest elektrolit, wówczas dobrym rozwiązaniem będą ładowarki do akumulatorów AGM. Inna będzie również ładowarka do akumulatorów żelowych czy akumulatorów kwasowo-ołowiowych.

Dodatkowo, jeśli posiadamy całkowicie rozładowany akumulator, wówczas musimy przygotować się na nieco dłuższy postój. Niemniej jednak, w takim przypadku prawidłowe ładowanie akumulatora nie będzie się różniło niczym. Sam proces warto z kolei przeprowadzić w dobrze wentylowanym pomieszczeniu, np. w piwnicy czy garażu.

Podłączanie prostownika do akumulatora krok po kroku

Sama czynność ładowania jest stosunkowo prosta. Po pierwsze, należy wyjąć akumulator z samochodu. Następnie, należy zdjąć korki i podłączyć akumulator do prostownika za pomocą tzw. „krokodylków”. Stosujemy tutaj zasadę plus do plusa i minus do minusa. Ostatnim krokiem jest ustalenie wartości ładowania i włączenie prostownika. Dobrze, jeśli nasze urządzenie posiada wskaźnik naładowania, co zdecydowanie ułatwia wszystkie czynności. Cały proces powinien natomiast trwać około 10-12 godzin. Jeżeli po tak długim ładowaniu wskaźniki nie zmieniają swoich wartości, może być to sygnał do koniecznej wymiany akumulatora.

Czy można ładować akumulator EFB zwykłym prostownikiem?

Nieco więcej problemów może sprawić ładowanie akumulatorów EFB, czyli tych stosowanych najczęściej w pojazdach z mechanizmem START-STOP. Oczywiście, taką czynność można również wykonać samemu, niemniej jednak należy pamiętać o kilku zasadach. Przede wszystkim powinniśmy zaopatrzyć się w odpowiedni prostownik do akumulatorów EFB z automatycznym wyłącznikiem, który posiada elektroniczną kontrolę napięcia. Dobrze, gdy sprzęt charakteryzuje się też wyższym napięciem ładowania. Mając wszelkie niezbędne przedmioty podłączamy akumulator do prostownika pamiętając jednocześnie o tym, że używanie podwyższonych parametrów należy stosować w krótkim przedziale czasowym.

Ładowanie akumulatora w samochodzie bez wyjmowania

Ładowanie akumulatora w samochodzie bez jego wyjmowania możemy traktować w dwojaki sposób. Przede wszystkim, nasz akumulator jest stale doładowywany podczas jazdy. Odpowiada za to alternator, który spełnia funkcję podobną do prostownika, z tą różnicą, że auto musi mieć uruchomiony silnik. A co w przypadku, gdy chcemy posiłkować się zewnętrznymi źródłami ładowania?

Warto zaopatrzyć się wówczas w odpowiednie przewody do akumulatora, które pozwolą nam na pobierania prądu z urządzenia znajdującego się w innym pojeździe. W tym przypadku należy jednak pamiętać, że maksymalne napięcie ładowania akumulatora musi być niższe niż 14,8V. Podłączenie dwóch akumulatorów jest już z kolei prostą czynnością. W pierwszym kroku podłączamy dodatnie zaciski, najpierw do akumulatora biorcy, a następnie dawcy. Z kolei jeden koniec czarnego kabla ma znaleźć się na ujemnym biegunie sprawnego urządzenia, a drugi koniec przyczepiamy do masy samochodu, którego akumulator ma być ładowany.

Jak wymienić akumulator w samochodzie?
Jak wymienić akumulator w samochodzie?

Jak wymienić akumulator w samochodzie?

Konieczność wymiany akumulatora następuje z reguły w momencie, kiedy żywotność starego podzespołu dobiegła końca. Warto wiedzieć o tym, że taką czynność jesteśmy w stanie przeprowadzić sami. Należy jednak pamiętać o kilku wytycznych.

Pierwszą czynnością, jaką należy wykonać jest demontaż starego akumulatora. Przystępując do tego procederu trzeba mieć na uwadze to, że waga akumulatora jest dość spora i powinniśmy mieć stosunkowo dużo siły, aby nie doprowadzić do uszkodzeń pod maską czy ewentualnych wycieków. Ponadto, należy zachować kolejność odłączania akumulatora. Samo odpinanie rozpoczynamy od odkręcenia zacisku na biegunie ujemnym. Następnie, możemy zając się jego dodatnim odpowiednikiem oraz pozbyć się wszelkich zabezpieczeń.

Kolejność podpinania klem do akumulatora

W momencie, gdy wymontowaliśmy stary akumulator i posiadamy nowy, możemy przystąpić do jego montażu. Ważna jest przede wszystkim kolejność podłączania akumulatora. Należy pamiętać o tym, aby najpierw założyć dodatnią klemę, a następnie ujemną. Co więcej, należy stosunkowo mocno dokręcić dociski i posmarować je smarem, co oszczędzi nam kłopotów w przyszłości. Mając tak zamontowany akumulator pamiętajmy również o tym, aby odpowiednio przykręcić mocowanie akumulatora. 

Wymiana akumulatora w samochodzie z komputerem

Na koniec warto poruszyć temat dotyczący tego, jak wygląda wymiana akumulatora w samochodzie z komputerem. Otóż należy stwierdzić, że w większości przypadków nie różni się ona niczym od tej w samochodach bez modułu sterującego. Nie jest to jednak pewnik, w związku z czym zawsze warto sięgnąć do instrukcji obsługi i upewnić się, czy producent nie przewidział dodatkowych obostrzeń.

FAQ Ładowanie akumulatora

Jak podłączyć akumulator?

Podłączenie akumulatora powinno rozpocząć się od oczyszczenia klem i mocowania. Można do tego wykorzystać czystą wodę. Jedyne, o czym należy pamiętać to fakt, że przed podłączeniem wszystkie elementy powinny być suche. Sam proces podłączania należy rozpocząć od podpięcia plusa, a następnie minusa. Co więcej, odłączone klemy warto oddzielić od urządzenia. 

Jak dobrać akumulator?

Prawidłowy dobór akumulatora powinien skupiać się na analizie kilku parametrów. Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na pojemność. Generalna zasada mówi o tym, aby wybrać jak największą, nie przekraczając jednocześnie zaleceń producenta. Zbyt duża pojemność może doprowadzić w konsekwencji do niedoładowania np. podczas postoju na jałowym biegu i skrócenia żywotności.

Jak ładować akumulator?

Akumulator można ładować wykorzystując do tego dedykowane narzędzia, jakimi są prostowniki. Należy pamiętać o tym, aby wybierać sprzęt dedykowany do danego rodzaju akumulatora. Oznacza to, że inną ładowarkę powinniśmy zastosować w przypadku akumulatora EFB, a inną w przypadku akumulatora kwasowo-ołowiowego. 

Jak podłączyć prostownik do akumulatora?

Pierwszy krok to odłączenie akumulatora od samochodu. Następnie, należy podpiąć klemy prostownika, zachowując schemat mówiący o tym, że czerwony zacisk z symbolem plusa podłączamy do czerwonego bieguna, a czarny do ujemnego.

Jakie napięcie powinien mieć akumulator?

Prawidłowe napięcie akumulatora w stanie spoczynku zawiera się w przedziale 12,4 – 12,8V. Z kolei jeżeli mówimy o pracującym silniku, wówczas wartości powinny być odpowiednio wyższe i wynosić w granicach 13,6-15V.

Jak długo ładować akumulator 12V?

Przeciętny czas ładowania akumulatora wynosi 10-12 godzin.

Jakie jest minimalne napięcie akumulatora do uruchomienia?

Minimalne napięcie niezbędne do uruchomienia pojazdu zawiera się w granicach około 11V.

Dodaj opinie

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *